måndag 7 februari 2011

Språk som är inne samt de jag behärskar

Innespråk
  1. Alla sinotibetanska språk
  2. Vissa uraliska språk så som ungerska och samiska
  3. Tai-kadaispråk
  4. Nynorska
Språk som är ute
  1. Örebro och värmlands dialekt
  2. Alla altaiska språk
  3. Gegiska (en dialekt i norra Albanien)
  4. Franskan (därav att jag har lagt av mig med den)
De språk jag behärskar
  • Svenska
  • Norska både bokmål och nynorsk
  • Danska
  • Engelska
  • Tyska ( kan bland annat heute som betyder idag)
  • Franska (ute)
  • Grekiska
  • Ligursika ( ett utdött språk så jag är den ende som kan det, bra kunskap)
  • Latin (självklart)
  • Grönländska
  • Ett flertal afrikanska språk (de påminner mycket om grötljud)
  • Laal (ett språk som enbart talas av 749 personer i norra Tchad, jag ska bli den 750, behärskar detta till 84%)

1 kommentar: