torsdag 10 februari 2011

Dansbandet Roos

Det lokala dansbandet Roos från gruvbyn i nordvästra Skåne har släppt en ny skiva, Tankar av den store Gnell med ett uns av tysk ölpub, och ska efter detta troligtvis ut på en lokal turné till N.Vram, S.Vram samt Gunnarstorp, eventuellt ska det bli en extra spelning på Ljungsgård också.
Fakta om gruppen: Roos består av fyra medlemmar, på sång har vi Gnell Roos med artistnamnet Geten, på blockflöjt återfinns Tistel Roos, artistnamn Höna av medelstor art, vidare har vi Panda Roos som spelar stränglyra, munspel samt bongotrumma, artistnamn Storspyddan, sist och även minst återfinns Spyddan Roos, har inget artistnamn utan går under Spyddan, instrument ????. Bandet bildades under tidigt 90-tal men fick sin nuvarande tappning först under 2000, då Spyddan tillkom.
I bland förekommer även Janne Vinterberg som bakgrundskör. "Musiken" består utav lätta jargonger som påminner av Tibetansk folkmusik från 1250-talet d.v.s. misshandel av getter och jakar, vidare så saknas både rytm och taktkänsla.
Som den aktade kritiker jag är av den här sortens "musik" kan jag inte mer än dra öronen åt mig. Själva innehållet på skivan är inte lönt att kommentera, påminner en del av Jill Johansson, en artist som har ett fåtal fans i Mongoliet samt tyvärr även den kända formgivaren Cerxes. Scenkläder och utseende lämnar en del att önska, t.ex. går ryktet att Gnell ska iklädda sig långt mörkt, tuperat och våfflat hårsvall samt ett par tajta manchesterbyxor i en mintgrön nyans, Tistel ska visst köra med helrakat samt en mintgrön kroppsstrumpa. Vad Panda och Spyddan ska ha är dock döljt i ett mörker. Ett mörker som uppstår då deras manager, den store och kände LH Bernt Winnerburg, en f.d. "plankestrykare" av Hin Håles Nåde infinner sig.

10 kommentarer:

  1. Dansbandet skickar sitt stora tack för den fina presentationen!! Hoppas att du ser till att bygga ett fint ålderdomshem åt oss då vi kommer att leva läääääääänge, så mycket skratt som vi får av dina "rappa" repliker :-)
    Dina rader väcker lust att skriva en nya låt, kanske du finns med på vår nästa "skiva"

    SvaraRadera
  2. Här ligger vi då inte på latsidan! :) Äntligen en modeblogg som håller oss uppdaterade på riktigt!

    SvaraRadera
  3. Är detta månne tro ett kommande inslag på "grisfesten" också den väldigt modeinriktad ???

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas verkligen att Ro Os (?) är bokade inför årets grisfest, det är nästan ett krav om AraS ska närvara.... Jag befattar mig inte med vilka som helst!!!

    SvaraRadera
  5. Ska se om det går att boka upp dem till årets grisfest, en fest som i år skall bli av, troligtvis den 9/7.
    Är alla verkligen säkra på att dom vill ha dit Roos, det är ingen vacker syn med dem på scenen.

    SvaraRadera
  6. Då är Roos ingenting för Törringe

    SvaraRadera
  7. Jag älskar dansband, var kan jag köpa biljetter. Stämmer ryktet om en turne i alperna?

    SvaraRadera
  8. Angående om dansbandet Roos ska spela på grisfest eller inte.Det får i så fall bli utan bakgrundsdoan.Det beror på att jag har hört att den avhålls sent på kvällen och jag har inte längre nån udevana.Jag har nått den ålder då jag behöver all den skönhetssömn jag kan få. Janne Vinterberg.

    SvaraRadera
  9. Detta är inlägget som sångerskan i bandet vill att ni ska läsa.
    Finns en risk att det är bäst att lyda Tistel Roos.

    SvaraRadera
  10. Dansband är helt rätt, skitbra, super yeahh

    SvaraRadera