torsdag 10 mars 2011

De sju dödssynderna

Ett inlägg om de 7 dödsynderna enligt biblisk tro.


De sju dödssynderna, huvudsynderna eller kardinalsynderna, är begrepp inom katolicismen. De har alla positiva motsvarigheter i de sju dygderna. De sju dödssynderna var under medeltiden tillsammans med de tio budorden de främsta utgångspunkterna för etiska diskussioner och betraktelser. Termen kommer av att de anses leda till dels andra laster och synder, dels till evig fördömelse, ifall syndaren inte ångrar sig. De sju dödssynderna på svenska och latin.


1. Högmod - superbia
2. Girighet - avaritia
3. Vällust - luxuria 
4. Avund - invidia
5. Frosseri - gula
6. Vrede (hämnd) - ira
7. Lättja (likgiltighet) - acedia


Till varje dödsynd går det även att sätta en färg på eller att likna vid ett djur.
  • Högmod = Violett. Häst eller påfågel.
  • Girighet = Gul. Groda.
  • Vällust = Blå. Ko, tjur, tupp eller get.
  • Avund = Grön. Hund eller get.
  • Frosseri = Orange. Gris.
  • Vrede = Röd. Tjur.
  • Lättja = Ljusblå. Get eller åsna.
Om du kommer till helvetet på grund av en dödsynd kan detta straff vänta dig.
  • Högmod - att rådbråkas
  • Girighet - att sitta i en kittel med kokande olja.
  • Vällust - att bli insmord i eld och svavel
  • Avund - att sitta i iskallt vatten
  • Frosseri - att äta råttor, paddor och ormar
  • Vrede - att styckas levande
  • Lättja - att kastas i en ormgrop

9 kommentarer:

  1. Väldigt kul straff om någon hamnar i helvetet, att kastas i en ormgrop, vilken typ av grop.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till mitt rike, alla får komma, någon har någon gång begått en dödssynd, så välkommen att inträda i mitt rike, jag behöver fler småjävlar.
    Välkommen, saknar er redan.

    SvaraRadera
  3. SATAN- är du verkligen man nog att hantera inne-eliten på Åsen?
    Det är ingen lätt match, jag lovar, att tygla dessa krafter!
    ;) ;) ;)

    SvaraRadera
  4. Håller med Ubbe!
    Att ta sig an oss alla skulle verkligen bli svårt för SATAN... att vi sedan håller vår tro till Sagaismen gör det ännu mer komplicerat för honom!
    Han får ett "rent helvete" minsann :)

    SvaraRadera
  5. Satt och funderade på vilken som var min dödssynd, kom fram till att det var Vällust.
    Min favoritfärg är blå och enligt den kinesiska astrologin är mitt tecken en tupp, kan det vara ett samband tro?
    Får forska lite mer i detta känner jag.

    SvaraRadera
  6. FlickPappan tycker att det trevligt att få sådana läsare som Satan, det innebär att jag har nått ut långt. Undrar bara när Gud ska dyka upp, men tanke på alla mina bibelinlägg.

    SvaraRadera
  7. Vällust är väl trevlig, vet inte hur det är att bli insmord med eld och svavel, har bara prövat klorin.

    SvaraRadera
  8. Eld och svavel- om fyrverkerier räknas har både du och jag redan fixat det, tror nog Cerxes också provat!! ;)

    SvaraRadera
  9. Stämmer, i min ungdom utsattes jag en hel del för det här med fyrverkeri, finns en anledning till varför jag är sparsam med sådant.

    SvaraRadera