måndag 22 augusti 2011

Moseboken 1

Efter att ha läst moseboken, som är en del av bibeln, se även inlägget om syndens byar, framkommer det en hel del intressanta frågeställningar i och hur man ska tolka den, ordagrant eller med sunt förnuft. Några exemplar på frågeställningar som kan få allvarliga konsekvenser är.
Varje gång som jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren, 3:e Moseboken 1:9, problemet är att grannarna klagar, så jag undrar, går det lika bra att grilla en rejäl biff i stället.
En god vän till mig, anser att det är en vederstyggelse att äta skaldjur, 3:e Moseboken 11:10, medan jag anser att homosexualitet är ännu värre, 3:e Moseboken 18:22, vem av oss har rätt eller är det lika illa.
Min far är närsynt och självklart så går han inte i kyrkan då det är förbjudet att närma sig guds altare då man ser dåligt, 3:e Moseboken 21:20. Problemet är att han är bjuden på bröllop, är det okej att han står i vapenhuset eller måste han vänta utanför.
En kompis brukar arbeta på söndagarna, hans jobb kräver det och jag är helt på det klara med att han måste dräpas, 2:a Moseboken 35:2, men är jag moralisk ansvarig för att utföra detta själv eller kan jag överlåta det till andra.

6 kommentarer:

  1. FÖRSTÅR ATT FLICKPAPPAN ÄR I ETT DILEMMA.

    SvaraRadera
  2. haha, det är svårt att tolka biblen ingen vet hur det ska tolkas

    SvaraRadera
  3. Väldigt kul, snacka om att kunna veckla insig i problem.
    Det är bättre att bara bekänna sig till en sak kärlek

    SvaraRadera
  4. Som den djupt religösa person jag är, förstår vilka problem och frågor som surrar i mitt huvud.
    Men en ängel med b torde ju kunna hjälpa mig tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är detta ett för stort problem för en ensam ängel med svarta vingar.Flickpappan får söka hjälp hos högre väsen.Ni på åsen behöver nog någon som kan städa i den yttre sfären,så att ni kan få direktkontakt med änglar med vita vingar.

    SvaraRadera
  6. Gud bor ju redan på åsen och anställer vi Kenta K att rensa i utkanten så är det mesta löst.

    SvaraRadera