söndag 17 juli 2011

Uppföljning på förvärvsarbete

Romer är ett .... folk. Arbetslösa fyller ... en uppgift i samhället.

Om FlickPappan i en debatt hade yttrat någon av ovanstående rubrik och infogat ett ord som tjuvaktigt i rubrik 1 och i rubrik 2 infogat ordet inte hade jag, enlig somliga, begått ett grovt misstag och antagligen blivit diskvalificerad från fortsatt debatt. Att tillskriva något till en grupp människor baserat på förmåga att arbeta, hudfärg eller religion betraktas som fel. Människor är individer så även de arbetslösa. Varje individ får stå för sina egna handlingar, även arbetslösa. Att generalisera och klumpa ihop människor är en utmärkt grund för rasism och andra otrevligheter.
Av den anledningen är det anmärkningsvärt att vi i Sverige har en lag som gör just detta. LHF, Lagen om hets mot folkgrupp bygger på att vissa grupper anses vara mer skyddsvärdiga än andra grupper. Det är här som LAS, Lagen om Arbetslösas Skyldigheter, kommer in, förmågan att gömma sig i en grop, hålla sig undan från de som arbetar och försörjer detta land etc. etc. etc. Många frågor hopar sig t.ex. ska arbetslösa ha rätt att ta en plats i samhället eller ska dom kastas ut, ska dom få lov att ha rösträtt, FlickPappan menar hur pass SMS-medvetna är en person som är utan jobb. Även om lagen har ett gott syfte är det en diskriminerande och i grunden rasistisk lag. Alla människor, oavsett arbete eller inte, ska ha samma skydd och rättigheter dvs. en som arbetar ska ha samma rätt till bidrag som en icke arbetande person.
Jag menar, varför ska jag inte jag få a-kassa samtidigt som jag jobbar, varför ska bara en arbetslös få det.

16 kommentarer:

  1. Det skulle vara bra att få både akassa och lön samtidigt det hade jag gillat.
    Jobbar ju inte själv så mycket, min man tjänar tämligen bra.
    Flickpappan har mitt stöd i frågan, det har han i allt.
    Puss

    SvaraRadera
  2. skulle detta vara roligt vad är las har jag aldrig hört talas om gillar inte att man driver med folk så det så

    SvaraRadera
  3. Läs inte då, som jag sagt tidigare allt är seriöst på bloggen.

    Till Snygg, tack för ditt stöd och puss själv.

    SvaraRadera
  4. Men om man tänker så här... Om det inte finns några arbetslösa vem ska man då anställa om man behöver mer arbetskraft? Ett land funkar inte utan arbetslösa... Annars håller jag nog med dig angående hets mot folkgrupp-tugget ... Men är verkligen arbetslösa en folkgrupp?
    / Ironianonym

    SvaraRadera
  5. Gillar hur Ironianonym tänker gällande arbetslösa....som sagt, vem skulle man isf anställa?!
    MEN det som kan skapa irritation och konflikter är när den som erbjuds arbete gång på gång tackar nej, för man anser sig vara överkvalificerad för arbetet.

    Givetvis är det upp till var och en...men ett "sämre jobb" borde väl vara bättre än inget alls!

    SvaraRadera
  6. Om det inte fanns arbetslösa, då skulle Sverige gå för högtryck och troligen vara det rikaste landet i världen. Eftersom antalet personer som står till arbetsmarknadens förfogande är större än antalet som försvinner på grund av det naturliga urvalet torde det aldrig bli något problem med brist på arbetskraft.

    Om vi inte hade arbetslösa ökar även antalet personer som kan jobba eftersom arbetsförmedlingen då kunde avvecklas, detta skulle frigöra ca 9000 personer till.

    En folkgrupp är en grupp människor med samma ursprung och egenskaper, ursprunget kan givetvis skilja åt men egenskaper dvs. i detta sammanhanget arbetslös torde vara samma.

    Självklart måste ett sämre jobb vara bättre än inget alls.

    Det blev nästan ett helt inlägg av detta svaret.

    SvaraRadera
  7. Glömde säga, det var verkligen roligt att Ironianonym återkom med en kommentar.
    Välkommen åter.

    SvaraRadera
  8. Oj vad flickpappan kan mycket, jag håller med i allt som han säger, men måste tillägga att jag också är en lyxhustru, jobbar bara lite.
    Jag behöver inte jobba så mycket, bara ibland och då mest för att träffa folk.

    SvaraRadera
  9. Lite grann som jag då, jobbar mest för att ha en hobby, samt för att träffa människor.

    SvaraRadera
  10. Jag är en hårt arbetande tant som arbetar på arbetsförmedlingen och jag menar att ett land måste ha arbetslösa vad skulle annars jag då göra vara arbetslös vem skulle då förmedla jobb åt mig jag anser att vi gör ett bra jobb.

    SvaraRadera
  11. Om det inte fanns arbetslösa skulle ditt jobb vara äverflödigt dvs. ingen arbetsförmedling behövs.
    Det är många gamla fina yrken som har gått i graven.

    SvaraRadera
  12. Tant kan bli lyxhora eller det heter kanske lyxtant.

    SvaraRadera
  13. Det var inte jag som fällde den kommentaren, och detta gamla yrke lever kvar än, enligt somliga världens älsta yrke och då menar jag inte att jobba på arbetsförmedlingen.

    SvaraRadera
  14. Tycker nog ändå inte att arbetslösa är en folkgrupp .. så det är väl fritt fram för den som vill att hata dem!
    /Ironianonym ( Om jag nu e så anonym längre?)

    SvaraRadera
  15. Vill dock klargöra att jag inte är en av dem som hatar arbetslösa!!
    / Ironianonym!

    SvaraRadera
  16. Att arbetslösa är en folkgrupp kan jag hålla med om att det kan råda lite delade meningar om, en tolkningsfråga.
    Din synonym kan du byta till något mera verkligt.

    SvaraRadera